Dziś jest: 22 sierpień 2019 r.
Szukane wyrażenie:


sprawdź repertuar na dzień:



Znajdź projekcje filmu:


SCENA
FILM
GALERIA
EDUKACJA
USŁUGI
O NAS
FOTORELACJE
TERMINARZ IMPREZ
20 TNF
21 TNF
INFORMACJE
PROJEKCJE KONKURSOWE
PROJEKCJE SPECJALNE
PROJEKCJE PLENEROWE
KINO MŁODEGO WIDZA
KONCERTY PLENEROWE
SPOTKANIA Z TWÓRCAMI
DEBATA
PROGRAM 21 TNF
VIDEO-ART L. MAJEWSKIEGO
PATRONI MEDIALNI
PARTNERZY 21 TNF
GALERIA 21 TNF
LAUREACI 21 TNF
REGULAMIN 21 TNF
BYŁ SOBIE BLUES...2007
DNI TARNOWA 2006
BYŁ SOBIE BLUES...2006
22 TNF
DNI TARNOWA 2008
BYŁ SOBIE BLUES...2008
23 TARNOWSKA NAGRODA FILMOWA
BYŁ SOBIE BLUES... 2009


Tarnowskie
Centrum
Kultury


ul. Rynek 5
33-100 Tarnów
POLAND

tel/fax:+48 14 6 888 888

email: tck@tck.pl

Kino Marzenie
ul. Staszica 4
33 - 100 Tarnów
POLAND

tel/fax:+48 14 6 888 885

email: kino@tck.pl







21 TNF / KINO MŁODEGO WIDZA

drukuj
2007-04-25
KINO MŁODEGO WIDZA - Program (źródło: Inf.wł./Jerzy Armata)




KINO MŁODEGO WIDZA

W dniach od 21 do 23 maja na porannych i przedpołudniowych seansach zostaną zaprezentowane filmy animowane, które starać się będą o statuetkę Malowanego Koguta dla najlepszego filmu. Nagrodę przyzna Jury Dziecięce składające się z dzieci w wieku od 5 do 10 lat. Autorem statuetki jest Eugeniusz Molski.
Dodatkowo, w sobotę 26 maja zapraszamy do kina dzieci i rodziców na jubileusz 60-lecia Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku – Białej. Studio zrealizowało m.in. serie: „Bolek i Lolek”, „Reksio”, „Porwanie Baltazara Gąbki”


Projekt zrealizowany przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
Koordynator projektu Agnieszka Mazińska/SFP.



21 maja 2007 r. (poniedziałek)
  -  kino Marzenie

09.00 -  Zestaw bajek TV Studia Filmów Animowanych w Poznaniu:
„LEN”
, reż. J. Jasińska
„O KRÓLEWNIE ZAKLĘTEJ W ŻABĘ”, reż. R. Turło
„DWANAŚCIE MIESIĘCY”, reż. Z. Kotecki
„LODOWA GÓRA”, reż. R. Turło

11.00 – „TRYUMF PANA KLEKSA”, reż. K.Gradowski



22 maja 2007 r. (wtorek) – kino Marzenie

09.00 -  „SYN GWIAZD” , reż. M. Serafiński
„ JAK PROMYK SŁOŃCA SZUKAŁ PRZYJACIELA”, reż. W. Zięba
„NIEBEZPIECZNA PRZYGODA”, reż. W. Zięba

11.00 – „ WIELKA WĘDRÓWKA”, reż. W. Zięba



23 maja 2007 r. (środa) - kino Marzenie

09.00 –  „KAJKO I KOKOSZ” , reż. D. Zduńczyk
„ BUKOLANDIA - KATASTROFA” , reż. L. Gładysz

11. 00 – „BUKOLANDIA - TURYDLAKI„, reż. L. Gładysz
„DOMEK” reż. A. Magnuszewska – Oczko



26 maja 2007 r. (sobota) - kino Marzenie

11.00 – „Bajki które wszyscy znamy” -  Jubileusz 60-lecia Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej – pokaz dla dzieci i rodziców  


Nasiąkanie skorupki

Quo semel est imbuta recens, servabit odorem testa diu, czyli czym skorupka nasiąknie, tym pachnie - tak pisał już w latach 20. p.n.e. Horacy. Ten bez wątpienia jeden z życiowych aksjomatów przekłada się także na upodobania filmowe. Gusta naszej dorosłej publiczności kinowej w dużym stopniu uwarunkowane są tym, czym karmiono ją w przeszłości.
A karmiono całkiem nieźle, choć często skromnie i siermiężnie. Świadczą o tym sukcesy artystyczne i ekonomiczne polskiego kina przeznaczonego dla najmłodszych widzów. Weneckie laury dla “Kolorowych pończoch” Janusza Nasfetera, “Godziny pąsowej róży” Haliny Bielińskiej, “Awantury o Basię” i “Szatana z siódmej klasy” Marii Kaniewskiej, grand prix w Teheranie i Gijon dla “O dwóch takich, co ukradli księżyc” Jana Batorego czy sprzedaż rysunkowego serialu o przygodach Bolka i Lolka do ponad 80 krajów wszystkich kontynentów są tego najlepszymi przykładami.
Polskie kino dla najmłodszych narodziło się przed blisko półwieczem. Wszystko zaczęło się od “Tajemnicy dzikiego szybu” (1956) Wadima Berestowskiego, będącej ekranizacją popularnej “Księgi urwisów” Edmunda Niziurskiego. Pieczę artystyczną nad tym filmem sprawowała Wanda Jakubowska, która dwa lata później sama przeniosła na ekran “Króla Maciusia I”. I to był strzał w dziesiątkę; do tej pory adaptację powieści Janusza Korczaka obejrzało w kinach ponad 5 milionów widzów. I zapewne kilkakrotnie więcej na kasetach wideo, płytach DVD czy dzięki licznym telewizyjnym powtórkom.
Filmy dla najmłodszych, choć nie powstało ich zbyt wiele, często stawały się frekwencyjnymi bestsellerami. W pierwszej pięćdziesiątce wszech czasów najbardziej popularnych obrazów prezentowanych na polskich ekranach znalazły się m.in.: “W pustyni i w puszczy” Władysława Ślesickiego (2. miejsce - ponad 30 mln widzów), “Akademia pana Kleksa” (8. - ponad 14 mln) i “Podróże pana Kleksa” Krzysztofa Gradowskiego (21. - blisko 9 mln), “Awantura o Basię” (25. - ponad 8 mln) i “Szatan z VII klasy” Marii Kaniewskiej (40. - ponad 7 mln).
Pośród frekwencyjnych hitów wysoką lokatę (23. miejsce - ponad 8 mln) zajmuje rysunkowa “Wielka podróż Bolka i Lolka” Władysława Nehrebeckiego i Stanisława Dulza. Kino animowane z natury zajmuje w twórczości dla najmłodszych pozycję uprzywilejowaną. Dziecko jest otwarte na różnorodne konwencje, zarówno wtedy, kiedy nie odróżnia jeszcze świata realnego od wymyślonego, jak i potem, budując sobie własny ogród wyobraźni. Dostrzegli to - i z sukcesem przenieśli na ekran - polscy filmowcy.
Kino animowane dla dzieci realizuje się w dwóch płaszczyznach: film pojedynczy i - przede wszystkim - serial. Popularność seriali wśród najmłodszych widzów wynika ze specyfiki ich percepcji. Dzieci szybko przyzwyczajają się, zapamiętują bohaterów seriali, a w wypadku akceptacji czekają na coraz to nowe ich przygody.
Popularne niegdyś seriale z Bolkiem i Lolkiem, psem Reksiem,  misiem Uszatkiem czy Colargolem, pingwinem Pik Pokiem, pomysłowym Dobromirem, Jackiem i Plackiem, Zaczarowanym Ołówkiem czy autorskie filmy choćby Witolda Giersza, braci Juliana i Ryszarda Antoniszczaków i Krzysztofa Kiwerskiego, Łucji Mróz-Raynoch - dzięki wyobraźni, talentowi i umiejętnościom ich twórców - opierają się upływowi czasu, nadal przynosząc swym widzom wiele radości i estetycznych doznań.
Polski film animowany dla dzieci był kiedyś - choćby w latach siedemdziesiątych - głównym dostarczycielem nagród i wyróżnień oraz dewiz dla rodzimej kinematografii. Może warto by sięgnąć do tamtych sprawdzonych formuł, niż sprowadzać “na kilogramy” zagraniczną serialową sieczkę, tym bardziej, że “animowaną” młodzież mamy ogromnie uzdolnioną. By się o tym przekonać wystarczy obejrzeć studenckie etiudy realizowane pod opieką uznanych mistrzów - Jerzego Kuci, Piotra Dumały, Hieronima Neumanna.
Karol Irzykowski już w “Dziesiątej Muzie” wysoko oceniał możliwości estetyczne kina animowanego, prorokując mu wręcz świetlaną przyszłość. “Losy jego są na razie takie same jak niegdyś innych wynalazków: prochu, druku. Ale i ta zabawka daje domyślnemu dostateczne wyobrażenie o potężnych możliwościach tkwiących w tym gatunku filmowym” - pisał w 1924 roku. Ostatnio staliśmy się - niestety - chyba zbyt mało “domyślni”.
  Od wielu lat kino dla dzieci przechodzi u nas dotkliwy kryzys, przede wszystkim produkcyjnej natury. Nowe filmy kręci się niezwykle rzadko. Zlikwidowano nawet krajowy konkurs poznańskiego Festiwalu Filmów dla Dzieci i Młodzieży, bo nie było go z czego złożyć. Szkoda, wszak ów rodzaj rodzimej twórczości filmowej - swymi sukcesami artystycznymi i ekonomicznymi - nie zasłużył sobie na taki los.
Film Doroty Kędzierzawskiej “Jestem” otrzymał II nagrodę - “Żurek” Ryszarda Brylskiego uhonorowano III nagrodą - na prestiżowym festiwalu w Giffoni, chyba największej filmowej imprezie poświęconej twórczości dla młodych widzów na świecie (z filiami w Hollywood, Miami, Adelajdzie i... Krakowie), gdzie jury składa się z... 1600 dzieci reprezentujących wszystkie kontynenty. Słuchając długich, pełnych emocji, ale i mądrych, rzeczowych dyskusji po konkursowych projekcjach polskich filmów, uzmysłowiłem sobie, jak niezwykle ważne jest owo “nasiąkanie skorupki”. I jeszcze jedno - jak bardzo rozszerzył się katalog spraw, którymi owa “skorupka nasiąka”. Jeszcze kilka lat temu byłoby nie do pomyślenia, żeby film o matce, która wraz z córką poszukuje ojca jej właśnie narodzonego dziecka, czy o młodym chłopcu szukającym swego miejsca w jakże brutalnym świecie prezentować na tego typu festiwalu.
Janusz Korczak, od którego tak naprawdę zaczęło się polskie kino dla najmłodszych, często mawiał: “Nie ma dzieci, są ludzie”.
Jerzy Armata  











FINAŁ 21 TNF - 26.05.07





6 DZIEŃ 21 TNF - 25.05.07





LAUREACI 21 TNF





5 DZIEŃ 21 TNF - 24.05.07





4 DZIEŃ 21 TNF - 23.05.07





3 DZIEŃ 21 TNF - 22.05.07





"KINO MŁODEGO WIDZA", Dzień 2, 22.05.07





2 DZIEŃ 21 TNF - 21.05.07





"KINO MŁODEGO WIDZA" - Kino Marzenie, 21.05.07





INAUGURACJA 21 TNF - Kino Marzenie, 20.05.07





PRZYGOTOWANIA DO WYSTAWY WIDEO-ART LECHA MAJEWSKIEGO





ZNACZENIE LOKALNYCH OŚRODKÓW KULTURY W KSZTAŁTOWANIU KULTURY FILMOWEJ





PARTNERZY 21 TNF





PATRONI 21 TNF





SZCZEGÓŁOWY PROGRAM 21 TNF





KINO MŁODEGO WIDZA - Program





"BAJKI KTÓRE WSZYSCY ZNAMY" - Jubileusz 60-lecia Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, 26.05.07





Kino Młodego Widza - Projekcje poniedziałkowe, 21.05.07





Kino Młodego Widza - Projekcje wtorkowe, 22.05.07





Kino Młodego Widza - Projekcje środowe, 23.05.07





WIECZÓR Z JANUSZEM MORGENSTERNEM - Kino Marzenie, 26.05.07





"SERIALE, SERIALE..." - HERDZIN, BOGDANOWICZ, BISKUPSKI - Rynek, 24.05.07





MUZYKA FILMOWA HENRI SEROKA - Rynek, 24.05.07





MUZYKA FILMOWA WOJCIECHA WAGLEWSKIEGO i MATEUSZA POSPIESZALSKIEGO - Rynek, 25.05.07





MUZYKA FILMOWA KRZESIMIRA DĘBSKIEGO - Gala Zakończenia 21 TNF - Rynek, 26.05.07





"KOPIA MISTRZA", reż. Agnieszka Holland - pokaz specjalny





REGULAMIN 21 TARNOWSKIEJ NAGRODY FILMOWEJ





Janusz Morgenstern Laureatem nagrody za całokształt twórczości





"KREW POETY" - VIDEO-ART LECHA MAJEWSKIEGO - Galeria TCK, 20 - 26.05.07





I Konferencja prasowa - Piwnice TCK, 19.04.07





KINO PLENEROWE - Filmy z udziałem Jana Machulskiego , Rynek 20 - 23.05.07





"OSTATNI DZIEŃ LATA", reż. Tadeusz Konwicki, Jan. Laskowski - Rynek, 20.05.07





"SUBLOKATOR", reż. Janusz Majewski - Rynek 21.05.07





"VABANK 2 CZYLI RIPOSTA", reż. Juliusz Machulski - Rynek, 22.05.07





"VINCI", reż. Juliusz Machulski - Rynek 23.05.07





"ALEJA GÓWNIARZY", reż. Piotr Szczepański





"REZERWAT" (roboczy tytuł: "Praskie miraże"), reż. Łukasz Pałkowski





"BEZMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI", reż. Wiesław Saniewski





"BRACISZEK", reż. Andrzej Barański





"CHAOS", reż. Xawery Żuławski





"CHŁOPIEC NA GALOPUJĄCYM KONIU", reż. Adam Guziński





"CO SŁONKO WIDZIAŁO", reż. Michał Rosa





"FUNDACJA", reż. Filip Bajon





"JASMINUM", reż. Jan Jakub Kolski





"JASNE BŁĘKITNE OKNA", reż. Bogusław Linda





"KTO NIGDY NIE ŻYŁ", reż. Andrzej Seweryn





"PALIMPSEST", reż. Konrad Niewolski





"PLAC ZBAWICIELA", reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze





"PRZEBACZ", reż. Marek Stacharski





"STATYŚCI", reż. Michał Kwieciński





"Z ODZYSKU", reż. Sławomir Fabicki





21 TARNOWSKA NAGRODA FILMOWA, 20 - 26.05.07





| SCENA | FILM | GALERIA | EDUKACJA | USŁUGI | O NAS | FOTORELACJE | TERMINARZ IMPREZ | 20 TNF | 21 TNF | BYŁ SOBIE BLUES...2007 | DNI TARNOWA 2006 | BYŁ SOBIE BLUES...2006 | 22 TNF | DNI TARNOWA 2008 | BYŁ SOBIE BLUES...2008 | 23 TARNOWSKA NAGRODA FILMOWA | BYŁ SOBIE BLUES... 2009 |
(©) www.tck.pl 2005. Wszelkie prawa zastrzeżone.