Dziś jest: 11 grudzień 2018 r.
Szukane wyrażenie:


sprawdź repertuar na dzień:



Znajdź projekcje filmu:


SCENA
FILM
GALERIA
EDUKACJA
USŁUGI
O NAS
FOTORELACJE
TERMINARZ IMPREZ
20 TNF
21 TNF
INFORMACJE
PROJEKCJE KONKURSOWE
PROJEKCJE SPECJALNE
PROJEKCJE PLENEROWE
KINO MŁODEGO WIDZA
KONCERTY PLENEROWE
SPOTKANIA Z TWÓRCAMI
DEBATA
PROGRAM 21 TNF
VIDEO-ART L. MAJEWSKIEGO
PATRONI MEDIALNI
PARTNERZY 21 TNF
GALERIA 21 TNF
LAUREACI 21 TNF
REGULAMIN 21 TNF
BYŁ SOBIE BLUES...2007
DNI TARNOWA 2006
BYŁ SOBIE BLUES...2006
22 TNF
DNI TARNOWA 2008
BYŁ SOBIE BLUES...2008
23 TARNOWSKA NAGRODA FILMOWA
BYŁ SOBIE BLUES... 2009


Tarnowskie
Centrum
Kultury


ul. Rynek 5
33-100 Tarnów
POLAND

tel/fax:+48 14 6 888 888

email: tck@tck.pl

Kino Marzenie
ul. Staszica 4
33 - 100 Tarnów
POLAND

tel/fax:+48 14 6 888 885

email: kino@tck.pl







21 TNF / VIDEO-ART L. MAJEWSKIEGO

drukuj
2007-04-20
"KREW POETY" - VIDEO-ART LECHA MAJEWSKIEGO - Galeria TCK, 20 - 26.05.07 (źródło: Inf.wł./www.lechmajewski.art.pl/www.onet.pl)




21 Tarnowskiej Nagrodzie Filmowej towarzyszyć będzie video-art Lecha Majewskiego (autora plakatu i jurora 21 TNF)
"KREW POETY"

Tę niecodzienną, multimedialną instalację będzie można zobaczyć
w Galerii TCK od 20 do 26 maja 2007.

WSTĘP WOLNY

Wernisaż wystawy z udziałem autora odbędzie się 20 maja o godz. 18.00.


Światowa premiera instalacji „Krew Poety" odbyła się 3 maja 2006. w Nowym Jorku, podczas otwarcia retrospektywnego przeglądu twórczości Lecha Majewskiego w Museum of Modern Art. To ogromne wyróżnienie, tym większe, że Lech Majewski jest pierwszym Polakiem i jednym z najmłodszych artystów, którzy dostąpili tego podsumowującego drogę twórczą zaszczytu. Początkowo, „Krew Poety” była zbiorem mocnych, intensywnych wideoartów. Eksperymentalna forma dzieła polegała m.in. na sposobie pokazu: projekcji pętlowej na 8 ścianach i 24 monitorach równocześnie. W tej inscenizacji widz mógł się dowolnie poruszać, dzieło tworzyło nieskończoną ilość opowieści odczytywanych przez każdego inaczej. Majewski – przez kuratora Museum of Modern Art Laurence a Kardisha - śmiało stawiany w jednym rzędzie z gwiazdą sztuki współczesnej Matthew Barneyem, twórcą filmowego cyklu „Cremaster” – przełamuje bariery pomiędzy dziełami sztuki.

W onirycznych obrazach Majewskiego nietrudno rozszyfrować odwołania do malarskich dzieł. Z posągową pięknością konkuruje ochłap mięsa - cytat wprost z brutalnego malarstwa Francisa Bacona. Postać Ukrzyżowanego to znów inscenizacja słynnego obrazu średniowiecznego mistrza Rogiera van der Weydena „Zdjęcie z krzyża". Inne wideoobrazy są mniej dosłowne, ale w sposób czytelny przesycone symbolicznymi klimatami Böcklina i surrealizmem Chirico. Majewski, który sam zaczynał jako malarz, prowadzi swobodny dyskurs z artystami różnych epok. "Nie ze wszystkimi - zastrzega - Poza wymienionymi także z Bellinim, Mantegną, Giorgionem czy van Eyckiem. Lubię tych, w których sztuce ukryta jest tajemnica naszej egzystencji." (z wypowiedzi dla dziennika Rzeczpospolita, 29.11.2006)

Naturalną konsekwencją wystawy „Krew Poety” stał się film – „Szklane usta”.



Lech Majewski - reżyser filmowy i teatralny, pisarz, poeta i malarz. Należy do członków Gildii Reżyserów Amerykańskich i Europejskiej Akademii Filmowej.
Urodził się w Katowicach. Początkowo studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych, by w 1973 roku rozpocząć naukę na Wydziale Reżyserii PWSFTViT w Łodzi. Ukończył je w 1977 roku. Już podczas studiów zrealizowana przez Majewskiego etiuda dokumentalna „Grand Hotel” (1975) zdobyła Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Filmowych. Jego dyplomem stała się nowela „Zwiastowanie” w filmie fabularnym "Zapowiedź ciszy". W roku 1978 Wydawnictwo Śląski publikuje tomik poetycki Lecha Majewskiego, noszący tytuł „Baśnie z tysiąca nocy i jednego miasta”. Rok później nakładem „Czytelnika” ukazuje się kolejny zbiór wierszy – „Poszukiwanie Raju”.
„Rycerz”, samodzielny debiut reżysera  został wysoko oceniony przez krytyków filmowych w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Dzięki pochlebnym recenzjom,m. in. w "Timesie", jesienią 1981 roku reżyser zaproszony zostaje do Cambridge na Festiwal Kultury Średniowiecznej, a w londyńskim National Theatre organizuje przegląd polskiego kina "Uczniowie Wojciecha Hasa". Rok później Majewski reżyseruje na Tamizie „Odyseję” Homera. Producentem spektaklu jest Shivaun O Casey, a jednym z "inwestorów" Samuel Beckett. Przedstawienie zwraca uwagę Michaela Hausmana, producenta m.in. "Amadeusza" Milosza Formana. Autor zostaje zaproszony do Stanów Zjednoczonych i tam realizuje film „Flight of The Spruce Goose” (Lot Świerkowej Gęsi), oparty na swojej debiutanckiej powieści „Kasztanaja”. W filmie udział biorą m. in. Danny O Shea, Jennifer Runnyon, Karen Black i Betsy Blair, która otrzymała Oscara za rolę w filmie "Marty".
W 1986 reżyser udaje się do Rio de Janeiro, gdzie wspólnie z Ronaldem Biggsem, "mózgiem" słynnego napadu stulecia w Anglii, pisze scenariusz i realizuje film „Prisoner of Rio”. Obraz ukończony zostaje w 1988 roku w Pinewood Studios pod Londynem. Dystrybowany przez Columbia Pictures - TriStar odnosi wielki sukces komercyjny.
Dwa lata później przenosi się do Hollywood i rozpoczyna współpracę ze studiem Davida Lyncha "Propoganda Films". Tam powstaje „Ewangelia według Harryego” (Gospel According to Harry). W filmie debiutuje późniejszy odtwórca roli Aragorna we "Władcy Pierścieni" - Viggo Mortensen.
Kolejnym przedsięwzięciem jest opera. Majewski reżyseruje „Króla Ubu” z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Premiera ma miejsce w Teatrze Wielkim w Łodzi i zostaje uhonorowaną Złotą Maską za najlepszy spektakl sezonu oraz Złotym Orfeuszem Warszawskiej Jesieni w 1994 roku. Wtedy też opublikowana zostaje kolejna powieść Majewskiego – „Szczury Manhattanu”. Autor pracuje także nad rozpoczętą jeszcze w 1980 roku książką „Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot Cudownej”.
W 1995 roku w Heilbronn w Niemczech Majewski wystawia sztukę „The Black Rider” autorstwa Boba Wilsona, Toma Waitsa i Williama Burroughsa. Przedstawienie otrzymuje nagrodę Kilianpreis za najlepszą reżyserię w sezonie 1994/95. W Warszawie natomiast Teatr Wielki otwiera nowy sezon operą „Carmen” w inscenizacji Lecha Majewskiego. Francuskie pismo "Opera International" dostrzega w niej "niezwykłą potęgę dramatycznego wyrazu".
W tym samym roku Lech Majewski zostaje jednym  z producentów filmu opartego na własnym scenariuszu (w 1997 roku Wydawnictwo Rebis publikuje „Basquiata - nowojorską opowieść”). „Basquiat” (1996) jest opowieścią o nowojorskim artyście graffiti, nazwanym przez krytyków "czarnoskórym Van Goghiem". Grają w nim m. in. Gary Oldman, Benicio del Toro, Dennis Hopper, Tatum O Neil, Courtney Love i David Bowie jako Andy Warhol. Ale autor "Ewangelii według Harryego" nie poprzestaje na twórczości teatralnej i filmowej. W 1996 debiutuje jako kompozytor - wspólnie z Józefem Skrzekiem tworzy muzykę i libretto do autobiograficznej opery „Pokój Saren”.
Podstawą libretta opery stały się młodzieńcze wiersze Majewskiego z tomu Mieszkanie. Prapremiera "Pokoju Saren" odbyła się 31 marca w Operze Śląskiej. Jednocześnie Polygram Records wydaje podwójną płytę kompaktową z muzyką w wykonaniu Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Międzynarodowy Instytut Teatru wybrał "Pokój Saren" do grona dwunastu najlepszych oper współczesnych spośród przeszło sześciuset powstałych w latach dziewięćdziesiątych i nagrodził ją  w 1998 w Düsseldorfie. "Pokój Saren" uhonorowano także Złotą Maską. Na podstawie opery Lech Majewski nakręcił film pod tym samym tytułem, prezentowany m. in. w nowojorskim Museum of Modern Art, Galerie Nationale du Jeu de Paume w Paryżu, Museum of Fine Arts w Buenos Aires oraz na weneckim Biennale.
Rok 1997 to „Sen nocy letniej”. Majewski zaprezentował własną adaptację sztuki Szekspira i sfilmował ją w Heilbronn. Został też producentem serii płyt pod wspólnym tytułem "Mistycy i wirtuozi" z muzyką współczesną, między innymi Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Krzanowskiego, Józefa Skrzeka i Juliana Gembalskiego. Ukazuje się również „Autobus na Golgotę” (Wydawnictwo Baran i Suszczyński) - połączenie prozy i komiksu.
Kolejny projekt Lecha Majewskiego to zrealizowany w 1998 roku Katowicach spektakl eksperymentalny „Tramwaj”, przeniesiony później do Düsseldorfu.
W Galerii Sztuki Współczesnej w Katowicach Majewski przedstawia i filmuje instalację „Wypadek”, a rok później powstaje „Wojaczek” - opowieść o jednym z najciekawszych polskich poetów współczesnych. Film został zaprezentowany na festiwalach m. in. w Rotterdamie, Berlinie, Jeruzalem, Rio de Janeiro, Londynie, Mexico City, Sao Paulo, Nowym Jorku, Montrealu i Los Angeles. "Wojaczek" zdobył ponad 20 nagród, w tym tytuł Najlepszego Europejskiego Niezależnego Filmu w roku 2000 w Barcelonie, Najlepszego Filmu Europejskiego w Corato i Grand Prix w Kłajpedzie. Odtwórca głównej roli Rafała Wojaczka - Krzysztof Siwczyk - otrzymał nominację Europejskiej Akademii Filmowej na Najlepszego Aktora Europejskiego.
Następnym filmem Lecha Majewskiego jest „Angelus” - nazywany często "śląskim Sto lat samotności". Premiera filmu odbyła się w październiku 2001 roku. Podobnie jak "Wojaczek", "Angelus" zdobył szereg liczących się nagród filmowych, m.in. Grand Prix Camerimage i nagrodę im. Federico Felliniego. Film opowiada o historii śląskiej grupy różokrzyżowców-górników. Jej głównym bohaterem jest Teofil Ociepka - obok Nikifora najbardziej znany polski malarz-prymitywista.
Rok później reżyser ponownie wrócił do „Carmen”, by wystawić ją na scenie Litewskiej Opery Narodowej. W Heilbronn natomiast otworzył sezon „Operą za trzy grosze” Bertolda Brechta.
Lech Majewski jest również autorem książki poświęconej Federico Felliniemu „Asa nisi masa - Magia w 8,5 Felliniego” i zbioru esejów „Oficjalne centrum świata” o życiu w Hollywood i Nowym Jorku.
Kolejnym dziełem twórcy "Wojaczka" jest film „Ogród rozkoszy ziemskich”, nakręcony na podstawie wydanej w 2002 roku książki „Metafizyka”. Film został nagrodzony Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rzymie (2004 rok). Obraz Majewskiego to opowieść o miłości, sztuce i Wenecji. Bohaterowie filmu odtwarzają sceny z "Ogrodu rozkoszy ziemskich" Hieronima Boscha. Łączy ich pragnienie odnalezienia piękna i harmonii w ogarniętej chaosem, rozpadem i brzydotą rzeczywistości.
W 2003 roku nakładem Wydawnictwa Rebis ukazała się powieść Lecha Majewskiego nosząca tytuł „Hipnotyzer” - książka, której akcja rozgrywa się w Wenecji - mieście zamieszkania autora. W tym samym roku Lech Majewski stworzył zbiór dwunastu videoartów "DiVinities".
W 2005 roku zorganizowane zostały dwie duże retrospektywy prac Lecha Majewskiego; pierwsza w Buenos Aires i Mar del Plata w Argentynie, druga w Londynie, gdzie jego filmy pokazano równocześnie w Brytyjskiej Akademii Filmowej, w Riverside Studios i Curzon Cinemas, podczas gdy Whitechapel Art Gallery zainstalowała jego videoarty. Rok później twórczość Majewskiego uhonorowało najbardziej prestiżowe muzeum sztuki współczesnej, The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, organizując w maju 2006 indywidualną retrospektywę jego twórczości. Jej otwarcie uświetniła premiera "KrwiPoety", unikalnej sekwencji 33 wideoartów prezentowanych symultanicznie, które, w opinii kuratora MoMA Laurenca Kardisha, "poruszają zaniedbane przez inne media, niezagospodarowane obszary psyche współczesnego człowieka". Wystawa videoartu towarzyszyć będzie 21 Tarnowskiej Nagrodzie Filmowej, od 20 do 26 maja 2007.


OFICJALNA STRONA ARTYSTY









FINAŁ 21 TNF - 26.05.07





6 DZIEŃ 21 TNF - 25.05.07





LAUREACI 21 TNF





5 DZIEŃ 21 TNF - 24.05.07





4 DZIEŃ 21 TNF - 23.05.07





3 DZIEŃ 21 TNF - 22.05.07





"KINO MŁODEGO WIDZA", Dzień 2, 22.05.07





2 DZIEŃ 21 TNF - 21.05.07





"KINO MŁODEGO WIDZA" - Kino Marzenie, 21.05.07





INAUGURACJA 21 TNF - Kino Marzenie, 20.05.07





PRZYGOTOWANIA DO WYSTAWY WIDEO-ART LECHA MAJEWSKIEGO





ZNACZENIE LOKALNYCH OŚRODKÓW KULTURY W KSZTAŁTOWANIU KULTURY FILMOWEJ





PARTNERZY 21 TNF





PATRONI 21 TNF





SZCZEGÓŁOWY PROGRAM 21 TNF





KINO MŁODEGO WIDZA - Program





"BAJKI KTÓRE WSZYSCY ZNAMY" - Jubileusz 60-lecia Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, 26.05.07





Kino Młodego Widza - Projekcje poniedziałkowe, 21.05.07





Kino Młodego Widza - Projekcje wtorkowe, 22.05.07





Kino Młodego Widza - Projekcje środowe, 23.05.07





WIECZÓR Z JANUSZEM MORGENSTERNEM - Kino Marzenie, 26.05.07





"SERIALE, SERIALE..." - HERDZIN, BOGDANOWICZ, BISKUPSKI - Rynek, 24.05.07





MUZYKA FILMOWA HENRI SEROKA - Rynek, 24.05.07





MUZYKA FILMOWA WOJCIECHA WAGLEWSKIEGO i MATEUSZA POSPIESZALSKIEGO - Rynek, 25.05.07





MUZYKA FILMOWA KRZESIMIRA DĘBSKIEGO - Gala Zakończenia 21 TNF - Rynek, 26.05.07





"KOPIA MISTRZA", reż. Agnieszka Holland - pokaz specjalny





REGULAMIN 21 TARNOWSKIEJ NAGRODY FILMOWEJ





Janusz Morgenstern Laureatem nagrody za całokształt twórczości





"KREW POETY" - VIDEO-ART LECHA MAJEWSKIEGO - Galeria TCK, 20 - 26.05.07





I Konferencja prasowa - Piwnice TCK, 19.04.07





KINO PLENEROWE - Filmy z udziałem Jana Machulskiego , Rynek 20 - 23.05.07





"OSTATNI DZIEŃ LATA", reż. Tadeusz Konwicki, Jan. Laskowski - Rynek, 20.05.07





"SUBLOKATOR", reż. Janusz Majewski - Rynek 21.05.07





"VABANK 2 CZYLI RIPOSTA", reż. Juliusz Machulski - Rynek, 22.05.07





"VINCI", reż. Juliusz Machulski - Rynek 23.05.07





"ALEJA GÓWNIARZY", reż. Piotr Szczepański





"REZERWAT" (roboczy tytuł: "Praskie miraże"), reż. Łukasz Pałkowski





"BEZMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI", reż. Wiesław Saniewski





"BRACISZEK", reż. Andrzej Barański





"CHAOS", reż. Xawery Żuławski





"CHŁOPIEC NA GALOPUJĄCYM KONIU", reż. Adam Guziński





"CO SŁONKO WIDZIAŁO", reż. Michał Rosa





"FUNDACJA", reż. Filip Bajon





"JASMINUM", reż. Jan Jakub Kolski





"JASNE BŁĘKITNE OKNA", reż. Bogusław Linda





"KTO NIGDY NIE ŻYŁ", reż. Andrzej Seweryn





"PALIMPSEST", reż. Konrad Niewolski





"PLAC ZBAWICIELA", reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze





"PRZEBACZ", reż. Marek Stacharski





"STATYŚCI", reż. Michał Kwieciński





"Z ODZYSKU", reż. Sławomir Fabicki





21 TARNOWSKA NAGRODA FILMOWA, 20 - 26.05.07





| SCENA | FILM | GALERIA | EDUKACJA | USŁUGI | O NAS | FOTORELACJE | TERMINARZ IMPREZ | 20 TNF | 21 TNF | BYŁ SOBIE BLUES...2007 | DNI TARNOWA 2006 | BYŁ SOBIE BLUES...2006 | 22 TNF | DNI TARNOWA 2008 | BYŁ SOBIE BLUES...2008 | 23 TARNOWSKA NAGRODA FILMOWA | BYŁ SOBIE BLUES... 2009 |
(©) www.tck.pl 2005. Wszelkie prawa zastrzeżone.